Thursday, October 30, 2008

Lemah..

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda katanya, "Apabila telah tiba hari kiamat kelak maka diperintahkan malaikat Israfil untuk meniupkan sangkakala sebanyak 3 kali. Tiupan pertama sebagai peringatan, tiupan kedua untuk mematikan semua makhluk yang ada di muka bumi dan tiupan ketiga untuk menghidupkan kembali semua umat, bermula dari umat Adam a.s. hinggalah kepada umat Nabi Muhammad. Setelah semuanya mati, tinggallah Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Hamalatul Arsy. Allah lalu memerintahkan Malaikat maut (Izrail) mencabut semua nyawa malaikatnya. Maka Allah bertanya,"Wahai Izrail ! Siapa yang masih tinggal ?" Jawab Izrail,"Engkau Ya Allah zat yang Maha Hidup dan tidak akan mati untuk selamanya,yang tinggal hanyalah aku seorang, hamba yang lemah dan tidak berdaya." Lalu Allah berfirman,"Wahai Izrail ! Tidakkah engkau tahu, setiap yang bernyawa itu akan merasai mati. Aku menjadikan engkau untuk kau menjalankan tugasmu dan kau juga harus merasai mati." Maka pergilah Izrail ke suatu tempat di antara syurga dan neraka (menurut sebahagian riwayat) untuk mencabut nyawanya sendiri. Apabila nyawanya dicabut, menjeritlah Izrail seperti orang gila. Andaikan masih ada makhluk yang di muka bumi, nescaya semuanya mati kerana jeritan yang dahsyat iu. Berkata Izrail,"Kalaulah begini kesakitan yang dialami semasa dicabut nyawa, sudah tentu ketika mencabut roh orang-orang mukmin aku akan cabut dengan cara yang paling lembut sekali."

Sebagai seorang manusia..kite sering diuji...saat demi saat..hari ke hari...Allah SWT akan uji kite..dengan bermacam macam cara yang Allah kehendaki..kerana Dia lah tuhan yang maha Esa..kite sebagai hambaNya haruslah terima dengan hati yang terbuka..hadapi nye sebagai seorang Islam..hadapi nye dengan menggunakan akal fikiran yang Allah anugerahkan pade kite..bukannye berlari seperti seorang pengecut..Aku dikelilingi bermacam jenis manusia...semua yang baik baik belaka..seburuk mane seorang individu tu..pasti ade kebaikan dalam dirinya..biar pon sekecil kecil zarah..orang itu tetap manusia..tetap patut di beri peluang untuk berubah..dan kite sebagai kawan2 perlulah menolong menolong mereka berubah..Hidup ni ade naik ade turun..bile naik kite happy...kebiasaan manusia..bile happy kite lupe pada agama..tp bile susah kite kembali pada agama..sedangkan Allah SWT sentiasa ingat pada kite biarpon senang biarpon susah..aku bersyukur hari ini saat ini Allah masih bagi aku bernafas sebagai seorang Muslim..sebagai seorang yang berakal..walaupun 2-3 hari ni aku agak serabut..tp insyaAllah..ketenangan sentiasa tegak dalam diri aku..dan aku berdoa agar Allah sentiasa memberkati kehidupan aku dengan kekuatan mengharungi hari demi hari yang penuh dugaan dan cabaran dunia...aku bukan seorang Ustaz..aku bukan perfect..aku bukan lah sesape..aku hanyelah hamba yang hina..terpulang pade setiap individu untuk menilai tentang diri aku..itu antara kamu dan Allah..xde kene mengene dengan aku..Wallahualam..
wslm

Captain botak

No comments: