Saturday, October 18, 2008

Renungkan lah kawan kawan..

Satu hari Nabi SAW memegang daun pada sebuah pokok..lalu seluruh daun2 yang lain gugur..begitulah dosa yang akan diampuni apabila kite bersolat dan bertaubat..

Sebagai seorang hamba Allah yang hina..aku x mungkin terlepas dari melakukan kesalahan..dan setiap minit setiap detik ada saje dosa dosa yang aku buat..mase yang bermakna dibazirkan dengan perkara yang melalaikan..aku sedar semua ni..Alhamdulillah seitap perkara yang aku buat, aku sgt bersyukur walaupun perkara nye salah..dalam diri ni terdetik satu perasaan ingat pada ‘Allah’…

X salah bagi seorang hamba untuk bertaubat pada Allah..untuk berubah menjadi orang yang lebih berguna..dan sebagai seorang kawan..atau lebih jelas lagi..sebagai saudara di sisi Islam..kite semestinya menyokong dan mendoakan saudara kite agar terus berubah dan terus mengarah ke jalan yang benar..bukannye dengan mengata atau membuat fitnah..Astaghfirullah..Ingat!!!...dunia ni bukan setakat ni je..masih banyak perkara yang perlu kite tempuh..masih banyak cabaran yang perlu ki hadapi..bukan setakat kehidupan remaja yang HUHA HUHA yang aku dan kawan2 aku alami mase dan saat ini..

Alhamdulillah aku dah sedar akan semua ni..tempoh pengajian aku dalam bidang perubatan insyaAllah jika diizinkan Allah akan tamat tahun hadapan..dengan memiliki sijil MD aku akan mencari rezeki yang halal..InsyaAllah aku akan temui jodohku dan mendirikan rumah tangga..seterus nye menjadi ketua keluarga pada keluarga aku sendiri…Untuk menghadapi semua ni..aku perlulah siap kan diri aku dari segi Ilmu agama terutamanya…dan kite kene ingat..IMAN MANUSIA BUKAN LAH SEPERTI IMAN NABI KITE..IMAN PARA SAHABAT NABI…iman kite naik dan turun.. sebab tu la ade rakan rakan yang saling ingat mengingati.. saling menasihati.. dan bukan nye dengan mengata atau membuat fitnah..ape yang kite dapat dari mengata orang yang ingin berubah??...ADEKAH DIRI SUDAH CUKUP BAGUS???....ADEKAH DIRI ITU SUDAH TERBUKTI AKAN MEMILIKI KEHIDUPAN YANG BAHAGIA DI DALAM SYURGA ALLAH???....astaghfirullahalazim…sedar lah wahai kawan seperjuangankuuu…aku nasihatkan diri aku dan juga kawan2…hidup ni bukan sementara..bukan setakat belajar di sini…bukan setakat balik dan pulang mengadu pada ibu bapa..pada kawan..dan HUHA HUHA sane sini…bnyk lagi bende yang kite akan hadapi..maaf jika aku mengatakan yang dari kite sibuk hal orang…lebih elok dan wajar la jika kite terus MEMATANGKAN fikiran…MEMATANGKAN diri!!!!.....sedar lah!!..

Aku sedih dengan sekelompok pelajar yang suka memporak peranda kan keadaan..sedar lah sebelum terlambat..sedarlah sebelum nasi jadi bubur…dan yang paling penting sedarlah sebelum Allah SWT turun kan bala pada anda..dan nasihat2 ini aku tujukan pada semua dan juga pada diri aku..sebab bagi aku..banyak lagi benda yang lebih penting dari duduk sebok tentang hal orang…kite ni bakal doctor..banyak benda yang perlu kite tau..dah cukup ilmu ke nak kerja tahun depan???...dah cukup ilmu ke nak meyakinkan masyarakat di Malaysia??...dan yang paling penting..dah cukup ilmu ke nak mengubati ahli keluarga sendiri satu hari nanti??...mane la tau ditakdirkan kite berada dalam situasi yang kritikal melibatkan ahli keluarga sendiri…dah cukup ilmu nak menghadapinye?.ilmu di dada cukup untuk bertindak pantas??..atau kite cume duduk menganga tak berbuat ape ape??..

Aku meminta maaf jika ade ape yang aku cakap..menyinggung perasaan sape2..aku minta maaf kalau nasihat2 aku terlampau pedas hingga ade yang membace terluka..aku bukan lah perfect..aku juga manusia biasa seperti orang lain..tapi x salah kan aku memberi nasihat?...x salahkan kalau aku type article2 keagamaan yang aku peroleh time dgr2 ceramah di masjid..di surau…aku masih belum cukup ilmu untuk berdakwah secara terus terang seperti kawan2 ku yang lain..tp aku sedar sebagai seorang Islam, aku perlu juga berdakwah..dan secara x langsung aku cube sampai thruuu blog ni…x salah kan??..dan bagi aku seburuk mane orang tu..minum arak atau amik dadah ke ape..tapi kalau ade ilmu yang nak di sampaikan..x salah untuk dia..biar dia sampaikan!...dari kite terus diam dan wat bodo…buat ape??..ape dapat??...fikirlah sndiri..kite semua dah matang..umur masing2 dah nak cecah 25…yang bagi aku dah layak mendirikan rumah tangga..dah layak menjadi suami dan menjadi isteri..fikir lah…

Sekian saje..aku pon dah malas nak berfikir panjang..aku berdoa agar diri aku dan kawan2 sentiasa mendapat pengampunan Allah..sentiase di berkati Allah..Wslm

Captain botak

No comments: