Monday, June 9, 2008

Dah la terjatuh tangga..skarang bergolek golek pula..

assalamualaikum...
erm..dah lame rasenye aku nak buat blog ni..tapi tak pernah ade mase..bz la katekan..hari ni aku cube la nak buat jugak n alhamdulillah...aku berjaya....next mission..facebook...tp rase nye malas la..
Dah la terjatuh tangga..skarang bergolek golek pula..
hehe..manusia memang tak pernah puas..diberikan 5 nak nye 10...diberi basikal..nak nye motor..
inilah kisah hidup ikut ari ni...
Alhamdulillah exam pertama dah lulus...tp..markah yang diberi buatkan aku rase kurang senang..kurang selesa...ermmm...dah la subject ni buatkan aku pening..bukannye pening sebab susah...tp sebab nak paham and aplikasi kan maksud ayat2 tu dalam kehidupan seharian...
Social medicine...a science that studies the influence of social activity to the health of population..
Di ukraine ni..system markah dalam exam dia pelik sikit....3 is satisfoactory,4 is good and 5 is excellent...terus terang aku ckp yang utk dapat 5 memang la mustahil bagi aku..5 tu ibarat markah yang cemerlang...selalunya 4 tu insyaAllah la dalam setiap exam...
tapi kali ni...aku mendapat ...... 3!...ya Allah sedihnye ati aku ni...jarang aku dapat 3 ni dalam exam2 besar...3 ni ibarat tak study langsung...huh...
Sebenarnye kemarahan and x puas ati aku ni timbul...sebelum mula nak jawab soalan2 yang cikgu bagi lagi...di beleknye zachut book aku...dilihatnye professor Pavluk ( betol ke eja ni..)..ade la beberape ketul 3 tercoret dalam zachut book aku ni..maklum lah..semester ni bagi aku ade lah yang paling teruk sepanjang 5 tahun di Ukraine bumi yang indah ni...ade lah sket masalah dunia sane sini yang buatkan aku jatuh sebegini teruk..tapi x pe..Allah maha besar...percaye je la pada qada dan qadar...
Balik pade cerite tadi...dibelek nye professor tu...dia pandang aku n bermula conversation yang agak menyakitkan hati aku...
Prof: What is this??? (sambil menuding jarinye yang agak kerepot pada ketulan 3 dalam zachut book...astaghfirullah...)
Cptnbotak: Err...sorry sir..i had some problems during this semester..
Prof: N what are these?? (sambil menuding jari jemarinye yang kerepot itu pada seketul 3 mase aku 3rd year dari 5 exam...satu jer ponn!!!)
Cptnbotak:..err..thats only one out of 5 sir..(aku ingat lagi si Derevniyak yang kasi aku tiga tu...bukannye didengar pon jawapan2 aku...sabar jer la ya Allah...)
Prof: U dont want to be a doctor???
....ayat yang terakhir ni buatkan aku rase kurang selesa..dah la aku belom pon mula jawab soalan...and dah la aku duduk tepi dia mase prepare(...nak buat jahat pon susah..)...di katenye pula btol ke aku nak jadi doktor????....ya Allah..time tu mmg rase x ley blah aa...keyakinan diri dari 100% tinggal 0.1%..ape yang bley wat time tu berdoa pada Allah je la tenang kan ati n bantu aku jawab soalan2 prof tu...
kene la plak soalan pasal protection of motherhood and childhood..dia tanye macam2....alhamdulillah bley la jawab walaupon ade lubang sane lubang sini...aku ni jenis yang kalau xde idea...x berani nak bersuara..erm...last2 dapat la 3(satisfactory)...
Inilah hari yang sedey...namun...inilah name nye rezeki..rezeki yang Allah bagi...takpela..sabar sabar dan sabar...sesungguhnye sabar tu adelah sifat seorang perwira..sabar adelah sebahagian daripada iman...sabar adelah tanda kemenangan....tak de ape yang aku ley wat semester ni melainkan bersabar jer la... :)..
...sebenarnya aku mmg tak pentingkan markah dalam exam...tp sebolehnye x nak la ade 3 dalam buku biru kecik tu...tapi dah dapat nak wat camne kan..rezeki manusia lain2.....
..bermulanye diari seorang hamba dengan kegagalan..next paper jumaat ni..13 June..doakan aku yer kepada sesiapa yang bace...paper yang lebih mencabar..infectious disease..wslm

1 comment:

Zulfahimi bin Husain said...

kapitan ko dah lepas 1 exam...tahniah!...apa yg tjd ada hikmahnya..kapish

-BuDak KamPunG-