Wednesday, July 30, 2008

Semalam...hari ni..Esok?

Askum wbt...
jam berdetik..setiap saat sungguh bermakna...setiap saat kite bernafas..setiap saat kite mendapat nikmat..rezeki dari Allah SwT..setiap saat kite bernafas..dalam seminit normal resp.rate adult dalam 16-20kali..setiap inspiration yang kita buat..masuknye O2 dalam badan kite..dah dapat rezeki..apabila O2 dibawa oleh Hemoglobin ke organ2 dalam badan kite..dah rezeki lagi..Ya Allah..aku sangat bersyukur pada mu ya Allah..tp aku ni jahil..setiap detik dalam fikiran tak pernah cuba nak perbaiki diri ni...kejap sedar..kejap leka..kejap ingat mati..kejap lalai..cptn botak cptn botak..
hehe..nak diikutkan minggu ni sekali je gi praktikal..pemalas..macam mane nak maju..x pe x pe..satgi ko HO(insyaAllah)...ko pulun la..time tu ko tak gi kerja..tau la nasib..minta dijauhkan...semoga aku dan kawan2 ku berjaya menjadi doktor yang beriman dan bertakwa..ameen..ameen...ameen Ya Rabb..cerita pasal praktikal ni..lawak jugak la..
Hari-hari aku celik mate...530pagi..satgi ayah aku sure ketuk bilik ni...ajak ikut gi masjid..tp slalunye aku dgr.."Syazwan!!wake up!its already 630!..ape nak jadi awak ni.."..tu ayat lazim la setiap pagi..seperti bese la..aku ngan jubah malam semalam tak tuka terus tido..kadang2 jatuh katil..cuak ayah aku marah..haha..jalan slow...spek tak pakai..kadang2 nampak mak aku.."padan muke pok wang.."...kadang2 aku saje je wat langgar dinding pastu jatuh..pastu aku.."hahhahaha"...hehe..pastu aku akan konon2 je la macam interested nak gi practical..cam..alamak dah kol 7!!..lari2...dumm...baring atas katil...haha...awal2 dulu ayah aku marah la..asyik ponteng je..saudara muiz pon merajuk sebab asyik tinggalkan dia sorang2 dekat hospital..hehe..lame2..ayah aku pon x heran dah...cececeh...ala abah cakap je la nak awan duk rumah...hehe..bese la..aku ni kire penyeri keluarga la kununnn...mak aku tgh serius...aku wat lawak..aku picit2 belakang dia..lagi dia marah..lagi aku mengganas aku gigit tgn dia..hehe..last2 mak aku sure gelak x hingat di mane aku akan wat lawak spastik..bukannye ape..diorg keje penat2...skali skale hiburkan ati diorang ape salahnye...mak n ayah aku..walaupun diorang kadang2 tegas..bising..marah2 aku..tp hasil titik peluh diorang la buatkan aku jadi aku ari ni..hari2 di ingatkan aku.."syazwan...siap ikut gi magrib..ade ceramah.."..aku slalu nye akan jawab..."alamak x mandi lagi..jumpe abah time isyak!"...hehe...tapi aku gi la jumpe diorg time isyak..selalu time ceramah dah pertengahan..aku akan menyelit la bersiler sebelah bapak aku..begitu la aktiviti harian aku..ade sorang kenalan tu..dulunye sihat...nak ke masjid pon malas...skarang ni dah sakit...katenye x ley nak duduk lame..so itu lah alasan yg digunakan untuk tak ke masjid...
kawan2...kalau ade lah yang membaca..hidup kite ni ade satu je penghujungnya..HIDUP->MATI..so ape yang kite buat skarang ni..semua ke arah mati..iman seseorang akan jadi lebih kuat..kalau kite lebih takut pada Allah..kembali lah pada ajaran Islam..untuk diri aku..kawan2 aku..kite x lame dah..kite tatau pon bile Allah akan tarik nyawa kita..kenalan2 selalu berkate..ala lek luuu...mude lagi beb!!...nnti2 taubat habis habisann...cewah..haha..wallahualam..
Arini jugak satu kejutan la buat diri aku...aku pada asalnye carik alasan kukuh untuk tak gi praktikal...last2 terfikir plak aku...hip joint aku sakit...PHYSIOTHERAPY!!..orite...so pergilah aku ke klinik kite wangsa maju...amik surat nak refer ke Hosp.Ampang Putri...cececeh....dah happy ni..sebab doctor kat klinik kita tu cakap..injury aku sket je..tp kalau nak wat physio boleh aja...yes..so aku pon pegi la pagi tadi ke ampang putri...buat x-ray...dah buat pegi la jupe Dr.Ali NorGhani...orthopaedic surgeon..cek2..Allah lain plak jadinye...aduyai...Allah..hmm..takpe..dalam ati walaupon agak berat..tp insyaAllah xde ape..sesungguhnya Allah Swt akan menguji hambanya yang dipilih dengan pelbagai cabaran dan dugaan...jadi aku terima dengan hati yang terbuka..tp no more weight lifting..aduyai..takpela..ari ni kite sehat..esoknye kite sakit..skang ni dah psycho plak...sket2 rase sakit blkng..aduyai...dakpe aa..kekgi ok aa tuu...wallahualam..
aish mengantuk nye..MYONAL 50mg tablet..take once every night..ubat ni la yang wat ngantuk ni...tp bagus la jugak..nyenyak sikit tido..
...hari ini mestilah lebih bagus dari semalamnye...tapi hari esoknye???..takde siape yang tahu..Allah saje yang tau..aduh sakit..psychology je ni..kepada si Dia~~..aku hanya menunggu jawapan...sampai la di saat aku rase x de gune menunggu lagi.. :) ..bile masenya..aku pon tatau..Allah saje yang tau..qadaq n qadar..yakin semuanye telah ditetapkan oleh yang maha Esa..walaupun aku x mengenali kamu..tatau camne..aku yakin dgn kamu..siapakah kamu??..ttak lain tak bukan...Dia~~...wslm.
Esok mesti pergi hospital...practical!!
Cptn botak.

No comments: