Tuesday, July 15, 2008

Serabut nih...PUO..OHMD..Kawasaki motor?


Aku serabut...err...tu la yang aku dok rase dari pagi tadi..serabut...mungkin disebabkan doktor Satiya suro kitorg setiap sorang bentangkan tajuk-tajuk tertentu mase praktikal semalam..aduyai...serabut2 aku terus ponteng pagi tadi...satu keputusan yang agak sengal bile aku pk2 balik...konfem esok ni aku akan kene kerah punyer kerah..tp aku tak pegi ari ni sebab badan aku kurang sehat...aku rase lemah la plak...tambahan plak nak kene prepare2 nih...aku tgh mood cuti ni..mood cuti...mode pon cuti...geramnyer...x pepasal aku kene bace HFMD...hand foot and mouth disease..common viral infection in children..cause by coxsackie virus and enterovirus...geram aku...dgr2 plak muiz pagi tadi kene tanye banyak pasal PUO..pyrexia unknown origin...aku dah bace banyak nih..sbb sakit ati...insyaAllah esok ley la jawab ape ape soalan doc Satiya...bley dikatakan aku dah hapal n paham la article pasal HFMD ni...kalau ade yang x dapat jawab tu..wallahualam la..diam and senyum jer la..lusa plak aku kene buat report pasal adik ape eh name nye..aku x ingat..damn, esok kene gi check lagi skali nih..mintak2 dia still ade kat spital sg buloh tu...adik ni kene bronchial asthma..time wat test gune peakflowmetry pon aku ley tau yang dia ni mmg kene asthma...sebab dia tiup cam x larat jer..umur dua 9 thn..ditanye pada dia.."adik, sker x duk spital??"...sebab time tuh aku tgk katil dia layan jer...aku lak tgh penat..wad lak semua air con...aku rase nak suro dia tepi skit je share katil...haha.."x sker aa bang, sebab duk spital kene pakai ubat"..rupanye dia pakai nebulizer malam2..ingatkan dia x sker sebab xde kawan ke ape..tibe2 dia bawak kluar pemadam banyak2..aduyai nak ajak aku main ker...seberang katil tuh adik comel tu kene Diphteria..sebelah kanan nye plak Down syndrome...sebelah pintu plak...xde file..aik xde file??..aku rase pelik la..sebab katil dia kat luar wad..pastu xde file..budak tu kecik..dalam setahun dua kot...aku ni still x reti la nak bajet umur..aku gi kat dak tu...dia senyum..ntah laki or pompuan...aku cam.."adik!..name sape nih???..helo helo"...x balas langsung...dia senyum jer..sambil passing botol dia kat aku..botol susu...aku amik la..tp sebab aku time tuh lom basuh tangan ngan care btol yang di ajar oleh nurse comel..so aku x nak la pegang sangat dak tu..pastu dia senyum..aku pon senyum gak..kasi jari..dia pegang jari aku senyum...satgi aku pk plak tangan aku tak btol2 hygienic..mane la tau ade terkorek idung ke ape..hehe..so aku pon bagi la tie aku.."nah, main ni eh"...dia tarik tarik tie aku...tag aku pon di tarik tarik...tetibe datang maknye.."oooo...dgn doctor dia nak kawan..ngan orang lain x nk...."...aku senyum jer tanda hormat..ntah bile agak nye impian aku nak jadi doctor akan jadi kenyataan..
aku pon bergerak ke wad lain...pesakit Awatif...7months..sakit ape?..aku pon x pasti...PUO..terdengar doctor cakap..kawasaki disease...aku ngan muiz berpaling antara satu same lain..dah belajar..tibe2 di sebut puler ITP...idiopathic thromboctopenic purpura..aik?...tp thrombocytes dia melebihi normal..ke aku silap dgr...wBC yang tinggi..neutrophil juger tinggi...dan ade pule sign hypochromic anemia...Hb jatuh..MCV MCHC jatuh...feritin and transferin naik...iron jatuh...argh..pening paler aku..nasib baik la ni patient muiz..keh keh..tq aa muiz..x pe kite bincang same2 esok...ntah pukul braper la balik esok ni..kalau tadinye diorg kene tahan sampai kol 4 petang...esok nye aku pon tatau camner...konfem aku kene marah sok ni sebab x dtg tadi..nak tak nak..tebal muke jer la...aku ni nak bercuti..berehat...aduyai aduyai aduyai...

Aku yang seharian membace macam ade exam..
Cptn Botak

No comments: